6 Maanden langer genieten van verlaagd btw-tarief op sloop en heropbouw

Goed nieuws voor wie een nieuwbouwwoning wil kopen en nog gebruik wil maken van het verlaagde btw-tarief voor enige en eigen bewoning: de gunstmaatregel van de Vlaamse overheid wordt door de zware regenval van de afgelopen maanden (en de daarmee gepaard gaande vertraging in de bouwsector) met zes maanden verlengd. De deadline wordt zo verlegd van december 2024 naar juni 2025.

Wie een nieuwbouwwoning koopt of bouwt, betaalt in principe 21 procent btw. In principe, want als je een oude woning afbreekt en op dezelfde grond een nieuwbouw koopt (om er zelf in te gaan wonen), dan kan je momenteel gebruik maken van een gunstmaatregel: in plaats van 21 betaal je dan slechts 6 procent btw. Een bijzonder lucratieve maatregel, want je nieuwbouw kost zo een slordige 15 procent minder.

Een tijd geleden besliste de Vlaamse regering om de gunstmaatregel eind dit jaar te schrappen. Omdat de bouwsector er een moeilijk jaar heeft opzitten en veel bouwprojecten door het slechte weer vertraging hebben opgelopen, keurde de Kamercommissie Financiën een wetsvoorstel goed om de deadline een half jaar op te schuiven.

Dat is goed nieuws voor wie een huis of appartement wil kopen in de vernieuwde Slachthuisbuurt (Antwerpen) of in ons project MIDDEN (Boechout): zij hebben nu nog enkele maanden extra de tijd om te kopen aan 6 procent btw.

Deel dit artikel

Schrijf je in voor
onze nieuwsbrief.

Gerelateerde artikels

Belgisch vastgoed staat nadrukkelijk op de radar van Nederlandse investeerders. Dat bleek tijdens de investeringsavond die Triple Living op 1…
De herfst is begonnen. De dagen worden korter, het weer wat wisselvalliger en plots merk je opnieuw hoe aangenaam het…
Prinsjesdag bracht voor Nederlandse vastgoedbeleggers opnieuw een reeks fiscale ontwikkelingen, maar nam de onzekerheid over het investeringsklimaat niet weg. De…